Nu drar 07/08:orna iväg!

Det känns verkligen som om jag är en bit på väg nu när 07/08:orna åker iväg till USA för att påbörja sina efterlängtad utbytesår. Just nu så väntar jag spänt på att få mina ansökningshandlingar som enligt Explorica ska komma i mitten av sommaren, vilket inte Augusti räknas till. Vad jag har fått reda på så kommer det vara möjligt att välja regionsval för de blivande explorica studenterna, men jag vet inte om det är något för mig. Jag vill inte vara bunden till en viss del av USA endast för att jag själv anser (eller tror) att det är bättre där.

Den 15 September kommer den nya Explorica katalogen för 08/09 och då lär jag väll få reda på vad som gäller för regionsvalet samt andra ändringar som gjorts.

Avgiften för mitt utbytessår kommer att ligga runt 80.000 kr, vilket enligt många är svindyrt och jag tillhör dock dem. Det jag då räknat in är:
Programavgiften: 46.000 kr
Försäkringen:
6750 kr
Stora Avbeställningskyddet: 2000 kr (Kan användas oavsett anledning)
Visum/hälsoundersökningar mm: 3000 kr
Fickpengar: 20 000 kr
Övrigt (Prylar inför avresa, presenter mm): 3000 kr
Ca: 80.000 kr sammanlagt(!)

Eftersom 80.000 kr är en såpass stor summa så är det tyvärr många som tvekar att ens ta upp idén med ett s.k high school year med sina föräldrar. Jag var en av dom, jag var helt säker på att mina föräldrar skulle tycka att jag var tokig och att de aldrig skulle låta mig åka iväg för en sådan stor summa. Men jag hade fel, om man verkligen vill något - så klarar man det. Det visade sig att mina päron hade sparat pengar sedan jag föddes, som skulle gå till framtida lägenhet/körkort, men eftersom jag hade ett såpass stort belopp så valde vi att använda en del av de pengarna där till programavgiften. Sen så ska jag själv stå för mina fickpengar, som jag ska få ihop genom jobb och sparande. Vi ska även leta upp stipendier som går att söka för internationella studier för att försöka få ihop mer pengar. Jag ska framöver lägga upp en lista på stipendier som riktar sig till kulturella studier, som kan vara användbara för alla blivande utbytesstudenter.

/Anna


0 Comments:

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.