Jack and the magic beans

Gissa vem som blev uttagen till pjäsen, Jack and the Magic Beans? Jag ska spela en (svensk) kokerska och under try-outen, då jag fick läsa mina repliker, så började alla skratta eftersom jag uttalade ett ord fel: Wigglewaggle. Visserligen vill alla att jag ska fortsätta säga det på mitt sätt eftersom det är charmigt, men det är lite svårt att inte skratta själv när alla bryter ut i hysteriskt fnitter. Inte för att jag har något problem med min engelska, eller accent, folk brukar tro att vi pratar engelska i Sverige, men just ordet Wigglewaggle är riktigt svårt att säga utan att bryta på svenska.

Vi ska öva nästan varje dag efter skolan och jag tror att det kommer bli jättekul eftersom jag redan känner majoriteten i hela teatergruppen sedan innan. Marcella är också med, hon fick en mindre roll efter att ha blivit övertalad att gå med av mig.

Att USA var annorlunda mot Sverige var jag redan medveten om innan jag åkte hit, men det som verkligen slår mig är de små händelserna i min vardag som aldrig skulle finnas i Sverige. Jag har gjort en liten lista över de sakerna som är speciella här, i jämförelse med Sverige:
1. Gaffel + tumme. Här gäller inte den trogna vett- och ettikettregeln gaffel + kniv, utan amerikanarna äter istället med gaffel och då de äter med kniv (vilket är väldigt sällan) så kan de inte hålla besticken rätt. Ser ganska komiskt ut, men det kan även vara irriterande eftersom jag får klara mig utan kniven i skolan.
2. Knäcker fingarna. Alla i skolan, inklusive diverse lärare, går ständigt runt och knäcker fingrarna och skakar på handen så att alla ben knäcks.
3. Alla rapar (HÖGT). I Sverige anses det oartigt att rapa, speciellt bland folk och om man inte försöker dölja rapen så granskas man som slusk. Här så finns det ingen sådan regel, utan alla rapar i skolan och hemma, högt och ljudligt. Ingen skämms heller för det de gjort, utan tillägger sedan ett litet försiktigt "Excuse me" efteråt.
4. Mattor. Här är det inte trägolv som gäller utan endast mattor. Kan dock vara mysigt med mjukare golv, men baksidan är att det är halt och det går lätt att ramla.
5. Läsk dricks som vatten. Jag skämtar inte, folk dricker läsk till frukost här. Det anses normalt att klunka i sig Coca Cola till varje mål.
6. Kyrkan är allt. De flesta i skolan är troende och går därför runt med t-shirtar som uppmanar folk att tro på Gud.

En annan rolig sak som hände under gårdagens tonårsgrupp i kyrkan var att en kille frågade mig om jag kunde prata svenska flytande. Kayla som satt bredvid honom slog sig för pannan när jag berättade för honom att jag kunde det, och hon snäste sedan till honom att jag såklart pratar svenska.

Nu så måste jag plugga inför mitt matteprov, biologiprov och American Lit. uppsats. Kommer nog bli en ytterst rolig kväll..

4 Comments:

  1. Anonym said...
    Vad kul att läsa lite om hur det går till i USA :) jag känner inte dig alls, men hittade din blogg genom någon annan blogg, kommer inte ihåg vilken.. Grejjen är att jag tycker det är väldigt intressant att läsa om din resa! Fortsätt så!
    Stora kramar, Sara
    Anonym said...
    Oj, vad jag känner igen mig på nästan alla punkter! Speciellt det där med att folk knäcker fingrarna och rapar offentligt. Här ursäktar sig folk inte ens, utan tycker det är helt naturligt. Och att jag inte tål när folk knäcker sina kroppsdelar gör väl knappast livet här enklare precis.. men det är ju tur att det finns saker som är bra med usa också :)
    Anonym said...
    Jag håller med Sara, det är jättekul att läsa om allt som händer och skillnader mellan sverige & usa, fortsätt blogga, för din blogg är bäst:)
    Anonym said...
    Den dar listan stammer riktigt bra in! Speciellt det dar med rapar. Jag var hos en kompis och at middag med familjen: morsan i famlijen rapade varst, haha. Det lustiga ar att man borjar vanja sig!

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.