Snart jullov!

Hjälp! Den amerikanska skolan har en viss försmak för att ge eleverna stora "finals" s.k. sluttest i varje ämne - och under fredag så har jag prov i Pre. Calculus, American Lit, Biology och Drama. Vi ska ha prov på allt vi gått igenom sedan skolstarten, så jag bör knappast nämna att jag inte ser fram emot detta. Det jag fruktar är provet i Drama, då jag återigen ska memorera historian om den gamla teatern i Aten, och alla dessa deteljer i Macbeth, Othello och Oedipus.

En skum händelse som inträffade i måndags var när min lärare i American Lit började prata om hur viktigt det är att få bra betyg. Hon berättade att för att få extra credit i American Lit (dvs få ditt betyg höjt) så kan man ge henne 10 dollar, vilket motsvarar 10 extra credit poäng. När hon först berättade det för klassen blev jag extremt paff, trodde att det var ett misslyckat skämt, men det visade sig senare vara fullt allvar. Pengarna går dock inte till hennes egna ficka, utan till en organisation som hjälper hemlösa, men det känns dock fel att kunna betala för att få sitt betyg bättre. Vad hände med oss som kämpade genom att spendera nätterna långa med näsan i alla de böcker vi tvingats läsa i den klassen? Känns ganska lönlöst att någon mindre duktigare än jag ska få samma betyg endast för att de ger min lärare pengar.

För er hemma i Lidköping, jag ska skriva dagbok i NLT (Nya Lidköpings Tidningen) så håll utkik på onsdag nästan vecka då jag förhoppningsvis dyker upp i tidningen!

Igår var det -26 grader här i Lennox, South Dakota och jag jämförde det med Anchorage, Alaska där temperaturen "endast" låg på -10 grader. Brr!

Saknar er!


Förra årets tomteparad hemma hos min pappa.. SAKNAR!

7 Comments:

  1. Anonym said...
    Vad konstigt. Jag skrev på min blogg igår om hur min fransklärare gav oss rätt att få "home work passes" om vi donerade pengar. Tidigare har vi också kunnat få extra credit. Det är ganska sjukt..
    Anonym said...
    Okej tack för din fantastiska blogg! Jag ÄLSKAR den! Har läst igenom den 2 gånger. Anledning jo har stora funderingar på att gå ett High School Year jag med :) Men det är inte för äns om 1 och ett halvt år :) Men längtar ^^ Har redan pratat med Explorica och så.. Men tack för en underbar blogg och fortsätt lägga upp bilder :) Lägg gärna till mig på msn! Skulle hemst gärna vilja snacka med dig och ställa lite frågor! Min msn är : Timpan_fusball@hotmail.com vet den är töntig men har ej orkat byta hehe. Men snälla adda så jag kan få fårga lite frågor om Ett High School Year i usa :)
    Ellinor said...
    Det låter helt sjukt att man kan betala för sitt betyg, även om det går till någonting bra...?!
    Anonym said...
    fy fan vad kallt!
    M Granbom said...
    håller med alla andra, galet och konstigt att kunna betala sig till betyg! Du får dricka mängder med varm oboy och sånt, sådär svinigt kallt kan inte vara mysigt. Men det borde betyda att ni har snö, det är jag aningen avundsjuk på ;)
    Anonym said...
    Att betala för sitt eget betyg låter helskumt... :P Vad är vitsen med betyg om de ändå inte går efter kunskap?
    Anonym said...
    haha ofta mankan betala sina betyg?? :o sjukt ju. NLT anna! :D det ser jag fram emot du ;) vem har anmält dig till det här tro?

    och förresten, GOD JUL!!

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.