På grund utav sömnbrist så uppdaterar jag inte min blogg förens nu, och jag har minst sagt mycket att berätta från resan till the Black Hills och om alla personer som jag lärde känna under resan. Dock blir jag lite sentimental när jag tänker på att jag aldrig mer kommer att få umgås med mina vänner från Brasilien, Slovakien, Norge, Serbien, Tyskland och Venezuela - men minnena från resan kommer förevigt finnas i mitt hjärta och givetivs på bild. Jag kommer att skriva en liten sammanfattning för var dag under resan, så ni där hemma kan få en förståelse över vad jag egentligen pysslat med i the Black Hills.

Torsdag
Resan gick av stapeln klockan 08.00 då jag lämnade Sioux Falls i en buss tillsammans med 25 andra utbytesstudenter, varav hälften av dem kom från Brasilien. Jag satt tillsammans med Zuzana från Slovakien under dit resan och fick under de 6 kommande timmarna försöka prata engelska med henne, vilket inte gick vidare bra. Zuzana hade nämligen mycket svårt för att både förstå och prata engelska, vilket gjorde det ganska jobbigt att hålla uppe en konversation. Det slutade dock med att jag kopplade in mina headphones i mina öron och lyssnade på lite hederlig svensk musik under de sista timmarna. När vi väl kom fram till the Black Hills så märkte jag hur naturen där påminner om Sverige, då granar täckte varenda centimeter av naturen och det fanns en hel del berg.

Vi kom fram till Keystone klockan 18.00 och spenderade tiden innan lägg dags med att utforska det fina hotellet och bada i poolen. Jag delade rum med Aurora (norge), Zuzana (Slovakien), Petra (Slovakien) och Leti (Spanien), och jag samt Aurora spenderade hela resan tillsammans genom att prata norska och svenska till varandra, vilket var roligt. Jag och min nyfunna norska vän gick till poolen på kvällen och träffade några från Brasilien samt Danilo från Serbien. Eftersom vi inte hade tänkt att bada så satte vi oss vid ett bord och pratade om norsk musik, men vi blev snabbt avbrutna med att Danilo tog upp Aurora och kastade henne i poolen - med kläderna på. Det hela var jättekul, tills jag blev nästa offret och blev ikastad i poolen med pengar i min ficka, som jag sedan fick torka framför en fläkt i hotellrummet.

Fredag
Idag bar det iväg till Crazy Horse samt Mount Rushmore. Vi åkte först till Crazy Horse, som är en stor skulptur i ett berg utav som ska föreställa Indianen "Crazy Horse" som visst är mycket känd i South Dakota. Själva skulpturen är jättestor och är fortfarande under uppbyggnad, men på grund utav att familjen som står bakom bygget vägrar ta emot stöd från South Dakota's government så går bygget ganska sakta och det förväntas att ta ett bra tag innan Crazy Horse är färdigt. När vi stod nedanför själva skulpturen tog vi en hel del bilder och vi fick även gå in i ett stort Indianskt museum för att bland annat se en film, studera indiansk kultur och köpa några souvenirer.

Efter Crazy Horse bar det iväg till Mount Rushmore som South Dakota mer eller mindre är känt för. På vägen dit så kunde vi urskilja president huvuderna i berget och alla blev minst sagt uppspelta när vi passerae biljettluckan och parkerade utanför Mount Rushmore. Jag och Aurora var bland de första av bussen och vi sprang fram till kanten vid utsiktsplatsen för att blicka upp mot Mount Rushmore som man så många gånger sett på bild och i filmer - men aldrig riktigt sett i verkligheten. Jag var väldigt imponerad, även om det hela kändes mindre än vad jag trott att det skulle vara. Efter en hel drös med bilder så gick jag och Aurora till The Mount Rushmore's glassbutik och beställde två stora glassar som fick föreställa vår lunch. Vi gick sedan in till en Gift Shop för att handla diverse souvenirer och vykort för att ta hem till Sverige och Norge.

Efter våra besök på Crazy Horse och Mount Rushmore åkte vi tillbaka till hotellet i Keystone. Eftersom klockan endast var 14.00 så bestämde vi oss för att spela soccer samt volleyboll vid en liten gräspark, ungefär 20 minuter från där vi bodde. Jag och Aurora spelade volleyboll med några tjejer från Brasilien, Tyskland, Spanien och Korea - och vi hade jättekul även om det regnade/snöade.

Väl på kvällen så samlades alla i vårat hotellrum för att spela kort och umgås. Jag och min norska vän spelae "spoons" tillsammans med några killar från Brasilien, Venezuela och Italien, och vi hade jättekul. Dock så hade vi en curfew at 11.00 p.m. vilket innebar att vi var tvugna att vara i våra egna rum innan klockan 23.00, and that was pretty lame.

Lördag
Som en start på dagen så åkte ungefär hälften av oss iväg till the Black Hills National Park för att gå på en liten vandringstur. Jag och Aurora tog täten och spatserade runt med våra skandinaviska flaggor och tog bilder. Vi båda konstaterade att det kändes som om att vara tillbaka i våra hemländer eftersom naturen såg ut att komma från Sverige/Norge. Efter Hiking turen så åkte vi tillbaka till hotellet för att sedan bege oss iväg till "Bear Country". Bear Country var som ett zoo för Björnar, och vi åkte igenom hela parken i vår buss och fick flera närbilder på de stackars björnarna som bodde där. Brasilianarna blev galna när de fick se synen av en stor Björn och de tryckte sig mot fönstrerna för att ta bilder. Vi fick även se små lurviga björnungar - vilket givetvis var höjdpunkten på hela vistelsen där...

Efter vistelsen i parken så åkte vi till THE SCANDINAVIAN STORE, och jag samt Aurora blev nästan tårögda när vi gick in i affären och såg skandinaviskt godis, kläder och även KAVIAR. Vi plockade på oss en hel del prylar och alla tyckte det var mycket komiskt över hur mycket vi egentligen köpte. De mesta jag inhandlade där ska dock gå till mina vänner här i USA som en avskedspresent..

Som en avslutning på dagen åkte vi in till Rapid City för att besöka köpcentrumet där. Så under ca 1 timma så sprang jag och Aurora runt i diverse affärer och jag handlade några presenter till min familj - som förhoppningsvis kommer att passa.

Vi hade även en s.k. Re-orientation på kvällen då vi pratade om hemfärden osv. Dock så blev det mesta ett stort kaos och det slutade med att alla pratade i munnen på varandra. Jag tror att ledarna gav upp i slutet och lät oss gå, för de såg minst sagt slitna ut efter att ha försökt förklara hur det kommer vara när vi kommer hem.

Som en avslutning på resan så samlades alla återigen i vårat hotellrum och vi spelade kort tills klockan slog 00.00. Efter ca en timma, 01.00, så kom de flesta tillbaka till vårat rum eftersom vi hade smidit en pakt att alla skulle bryta regeln om vår Curfew. Det hela slutade med att vi hade fem brasilianska killar i vårt rum tills klockan 05.00, och vi fick endast två timmar sömn... Dock hade vi jättekul - även om jag var jättetrött.

Söndag
Vi lämnade Keystone at 08.00 och alla var mer eller mindre jättetrötta. De flesta låg och sov under den 6 timmar långa bilresan, men under de sista 30 minuterna så började alla bli sentimentala över det faktum att vi antagligen inte kommer se varandra igen pga att det här var den sista resan med vårt utbytesgäng. Vi bytte mobilnummer, e-mail, och lovade varandra att hålla kontakten uppe. Nu gäller det helt enkelt att hålla tummarna att vi inte glömmer bort varandra, för vi har haft så mycket kul och det vore tråkigt om allt skulle försvinna.

Måndag
Ett ord: jag hatar U.S. History B. DÖD. DÖD. DÖD. Nu måste jag sova!



Jag och Petra! Crazy Horse in the background

Crazy Horse

Jag och Aurora


The Indian museum


Mini Crazy Horse. Jag och Petra


Jag och Aurora. Crazy horse

Jag, Aurora, Danilo

Mount Rushmore


Jag och Aurora at Mount Rushmore


Jag, Petra och Zuzana


Aurora, Zuzana, Lea, Petra och jag

That's me!

Jag, Aurora, Lea!


Black Hills National Park





Bear Country

1 Comment:

  1. Anneli said...
    sjuk fint det såg ut på bilderna :D

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.