Amerikansk vardag?

Mycket har hänt sedan de första dagarna som jag kom hit. Jag har bland annat mått mycket bättre och känner mig motiverad att fortsätta. Igår gick jag, Ronda och Lina (Austins flickvän som också bor här) till min skola Lennox High School för att gå på ett obligatoriskt möte för alla som ska utöva sporter nu i höst. Jag skrev upp mig för crosscountry och jag tror att det kommer bli jåttekul med tanke på att vi ska åka på olika läger runt om i South Dakota. Sedan är det nog aldrig fel att hålla konditionen uppe nu när min värdfamilj går efter dieten: Junk food.

En ganska rolig sak som jag bara hört talas om här hemma är amerikanarnas sätt att se på sin High School. När vi var på mötet så nämnde talaren "High School Spirit", "High School Pride" osv. Det är ganska mysigt att se hur skolan är allas centrum här, vilket den inte är i Sverige - tråkigt nog.
Sedan finns det givetvis flera myter här i USA om de s.k. Swedish Girls. När jag var pa Walmart tillsammans med min lokala kontaktperson Diane och hennes utbytesstudent Kian så frågade hon den manliga kassören som var ca 22 år om han visste att svenska tjejer alltid år snygga. Han svarade utdraget: OHH YEAH. Allt var ganska komiskt och vi bröt ut i skratt. Staden Lennox som jag bor i år ganska liten och ligger ca 15 minuter ifrån Sioux Falls. Det finns en mataffär, en bank, en begravningsbyrå och inte så mycket mer. Dock åker alla in till Sioux Falls när de behöver införskaffa något och alla, precis alla fullkomligt ålskar Walmart eller Wolly-World som flera också kallar det.
Klass-skillnaderna i Sioux Falls är tydligare än här i Lennox. Stora delar utav staden består utav större husvagnar som hela familjer bor i och det ser ganska fattigt ut. Inte i samma klass som husvagnarna i filmen 8 Mile, men det är samma princip. I Lennox bor alla i typiska amerikanska villor. Det enda som egentligen fattas är brevlåderna, men pga att staden ligger koncentrarad till huvudgatan så hamtas posten vid ett litet posthus som ligger ca 200 meter ifrån där jag bor.
Alla använder flitigt bilen här har jag även märkt. Min värdmamma tar alltid bilen till posten och skolan som jag mycket väl skulle kunna gå till. När jag berättade för henne att i Sverige så brukar vi ofta gå eller cykla till skolan eller jobbet så blev hon skräckslagen. Stackars insnöade amerikaner.
Hoppas ni har det bra! (Bild på min gata här nedan)..

9 Comments:

  1. Anonym said...
    Åh vad kul att det blir bättre. Tror att du kommer klara året galant :D
    Anonym said...
    Hhahaha, de driver med överviktiga men äter junk food. Dubbelmoralen är på topp!
    Anonym said...
    Härligt att det blir bättre! Jag fick familj idag, ska till Wisconsin!
    Matilda Wrigsjö said...
    Härligt att höra att allt har blivit bättre. men mer bilder vill vi se ;D eller jag vill iaf xD
    De där med high school spirit har man ju hört mycket om, önskar att de va så här i sverige med, då skulle man nog inte bli lika skoltrött.
    Anonym said...
    åh det är så kul att läsa din blogg! lova att lägga upp mer bilder sen, okej? =)
    Anonym said...
    Typiska amerikanska hus <3 Kan du inte lägga upp en bild? :)
    Anonym said...
    ser så typiskt amerikanskt ut :) sådär såg det ut där jag bodde med. Gud du anar inte vad avundsjuk jag är på dig som precis har börjat. Du kommer att vara med om så himla mycket kul! Jag gjorde ju Track på våren, det var jättekul och du kommer att få massor med kompisar i XC laget :) kämpa på!
    Anonym said...
    Har varit lite dålig på att läsa och kommentera, men skönt att det börjar kännas lite bättre :)
    Anonym said...
    hahaha, palla amerikaner eller xD hoppas du har det bättre anna :)

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.