First day of school

(Jag hade precis lyckats skriva en hel text här, men på något hemskt vis så lyckades jag deleta allt, så ni får ha förståelse för ifall det här inlägget har en negativ klang).

Hur som helst så var första skoldagen både intressant och spännande. Jag klarade mig helskinnad igenom utan diverse problem med varken att hitta klassrum eller att äta lunch. Men innan jag går in närmare på min första skoldag så ska jag försöka förklara hur skolsystemet vid Lennox High School går till, så alla förstår vad jag pratar om.

Lennox High School är en relativt liten skola, vilket gör det ganska lätt att hitta de rätta klassrummen även om man har ett lokalsinne som inte är att skryta med. Vi har endast fyra lektioner (går även under namnet block) per dag, men vi byter lektioner varje dag så vi får variation. Alltså, under de s.k Black-Days har vi vissa lektioner och under de Orange-Days har vi andra. Varannan dag är därför svart och varannan orange. Eftersom skolan börjar klockan 08.20 och slutar 15.30 så är lektionerna ganska långa, men det är helt okej eftersom det åtminstonde aldrig blir enformigt.

Mitt schema för Black-Days ser ut så här:
1. Study Hall
SRB (Liknar Study Hall, men ingen kan riktigt förklara vad det är, inte ens lärarna).
2. U.S. History A
3. Creative Writing
4. Newswriting 2

Mitt schema för Orange-Days ser ut så här:
1. Advanced Math
SRB
2. Drama
3. Advanced Chemistry
4. American Lit.

Varför färgerna är just orange och svart beror på att det är skolans egna färger som pryder hela High School byggnaden.

Hur som helst så började den första skoldagen med en Black-Day vilket gjorde att mitt första pass var Study Hall där jag och alla andra inte kunde göra så mycket mer än att vänta pga att vi inte kunde jobba med något. Dock så hade vi tur, eftersom väran Study Hall lärare hade med sig nägra filmer och genom simpel demokrati avgjorde vi att vi skulle se Juno. När klockan ringde var det dags att traska vidare till nästa lektion, som lgger i samma korridor som första lektionen.

Under U.S. History A fick vi en introduktion om vad vi skulle göra under kursen samt vad vi behövde ha med oss för att "lyckas". Jag tror nog att den klassen kan bli intressant eftersom det antagligen kommer ge mig en båttre inblick i USA's synpunkt på olika historiska händelser.
Den tredje lektionen var Creative Writing och det är en ganska laid-back class och lärarnen är helt klart duktig. Några uppgifter som vi ska utföra under kursen är bland annat att skriva en barnbok, skriva poesi, pjäser, tidningsprojekt osv. Jag tror att det kommer bli jättekul och den andra utbytesstudenten Marcella är också i den klassen, så jag är inte ensam som utbytesstudent.

I mitten av tredje lektionen var det dags för den fruktade lunchen. Igår var jag inte alls nervös över vem jag skulle sitta vid, men när jag väl satt där i klassrummet så kom nervositeten smygande. Som tur var så ar Marcella i min klass och hon såg lika förvirrad ut som jag och vi bestämde oss för äta tillsammans. Maten var helt okej, jag åt pizza, bröd och sallad samt till dricka tog jag "Low Fat Milk" (Finns bara low fat här). Vi satte oss ner i cafeterian vid några andra juniors som jag kände igen från U.S. History.

Den sista lektionen jag hade var Newswritng 2 och vi är en så länge bara 2 som tar den klassen. Jag och Elias, som var den andra eleven, fick en lite introduktion i hur skolans tidning går till. Vi fick sedan varsin kamera för att ta några bilder på skolan och eleverna som vi kanske kan få med i tidningen. Ms. Nelson som är läraren för klassen var väldigt intresserad över vart jag bodde och jag fick ge henne och Elias en genomgång vart jag bor i Sverige och hur man uttalar Lidköping korrekt.

Efter skoldagens slut så tog jag mitt pick och pack för att direkt gå till Lennox Elementary School där Cross Country träningen skulle hålla hus. Som tur var fick jag skjuss av en kille från XC (Cross Country) så jag kom dit relativt snabbt. Vi sprang ca 5 km och sedan löpte vi några snabba rundor runt en fotbollsplan. Min träningsverk har redan nu börjat lätta och den känns som om jag har mer energi när jag springer. Efter träningen ate jag och Patricia till lokalbutiken här och vi köpte dricka och hon visade mig vart chokladen fanns! Så nu har jag smakat den berömde amerikanska chokladen.

Alla å skolan är föresten trevliga och frågar mycket om Sverige och hur jag har det där. Jag har blivit introducerad till hur många människor som helst och självklart så har jag redan tappat namnen på alla.

Take Care!

7 Comments:

  1. Anonym said...
    Åh vad bra, det låter som om saker börjat lätta för dig nu! Vad kul att börja skolan, jag längtar så! På måndag smäller det för min del.. ;) Kram
    Anonym said...
    ÅÅ vad kul Anna! Jga blir alldeles avensjuk här!!! :) Vad kul du verkar ha!
    Anonym said...
    Härligt anna att du har det bra :) låter mycket bättre nu!! Kan ju berätta för dig att vi i min klass på dlg har vi en utbytesstudent från USA ;) HA DET BÄST STRUMPAN!
    Anonym said...
    åh, vad kul att du skriver så detaljerat och långt när du skriver, jättekul att läsa! Det vore kul att se lite mer bilder oxå. Newswriting för skoltidingien verkar jättecoolt ju!
    Anonym said...
    later kul! :D ser inte fram emot min forsta skoldag! eller jo det gor jag, men med skrackblandad fortjusning haha! ha det bra!
    Anonym said...
    det låter ju fan roligt anna :D btw, så vad jag har fått veta så går det en utbytesstudent i en samhälls-tvåa och en i en väner-tvåa från usa på dlg ;D
    Amanda said...
    Hej anna! det låter verkligen skitkul asså xD förutom cross countyn (hur det nu stavas xD) men vi får höras snart! :D ha de bäst! PÖSS

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.