Jag är fortfarande förundrad över hur mycket läxor och s.k. Quiz-test som lärarna ger oss i skolan. Idag hade jag exempelvis ett Quiz-test i min American Lit. klass på litterära ord som vi bör kunna innan vi beger oss in i de mer djupare litterära verken som vi ska läsa. Jag var en av få i min klass som lyckades få A på testet och mer än hälften i min klass måste ta om det.

Än så länge är mina favoritklasser Drama och American Literature eftersom jag faktiskt lär mig något nytt i under de lektionerna. Den så kallade avancerade matten är Matte B/C i ett nötskal så jag behöver verkligen inte anstränga. Jag pratade med Marcella idag under lunchen och hon ansåg också att matten här är lekande lätt jämfört med den i Sverige.

Det som är lite speciellt med den Amerikanska skola är att alla elver tilltalar lärarna vid efternamn och att nämna deras förnamn är helt enkelt otänkbart. Respekten lärarna får här är märkvärt bättre än den i Sverige, vilket gör att lektionerna blir både tystare och bättre. Dock så tycker jag det är extremt konstigt med de hårda reglerna som gäller på Lennox High School. Exempelvis så får ingen vistas i korridorerna under lektionstid och om man maste gå på toa eller hämta en sak i skåpet så måste man få godkänt av en lärare. Läraren får i sin tur avgöra om du får gå iväg eller inte och de är ofta väldigt stränga när det gäller att ge tillåtelse. Sedan kan jag tillägga att vi endast har 4 minuter mellan varje lektion vilket inte ger tid nog åt ett toalettbesök.
Imorgon ska jag på mitt första Track Meet tillsammans med min Cross Country grupp. Jag ska springa 4000 m, eller "4 k" som amerikanarna kallar det och förhoppningvis så kommer det gå bra. Mitt mål är att göra mitt bästa och jag får se hur långt det räcker.

Idag fick jag även reda på att utbytesstudenten från Brasilien, Pedro, kommer redan på lördag! När jag berättade för Marcella att hon inte skulle bli ensam att prata portugisiska här i Lennox blev hon överlycklig. Synd bara att det inte finns någon som förstår sig på svenska här, även fast de flesta påstår sig vara 1/4 svensk eller norsk.

The first lunch in New York City, pizza! (F.v. Sofia, jag och Karin. Ida har tagit bilden)

2 Comments:

  1. Anonym said...
    hej anna!
    maste erkanna att jag inte har haft superkoll pa din blogg, har haft sa fullt upp.. men laste ikapp idag :) vad bra att du har det battre nu, men vad var det som var sa jobbigt forut? ar det fortfarande familjen? :(
    hoppas det blir battre :) KRAM
    Paulinahendrika said...
    hahaha! vilka feta pizzabitar ^^ SAKNAR DIG <3

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.