På grund utav att jag var bortrest över helgen med min utbytesstudentgrupp till Minneapolis/Saint Paul, som även går under namnet Twin Cities, så har jag inte hunnit berätta om det som hänt - för jag har nämligen bytt till min permanenta familj nu, och innan jag skriver om hela historien så kan jag garantera er om att jag har det jättebra här.

Så i fredags, tidigt på morgonen innan första lektionen hade börjat så hörde jag min rektor ropa att jag skulle komma till "The Office". Jag som då inte hade några föraningar om vad som skulle hända traskade dit och fick sedan prata med Mr.Rabbi (min rektor). Han frågade då hur jag mådde och andra klassiska frågor innan han släppte bomben om att han hade hittat en ny permanent värdfamilj till mig. Det kom som en härlig chock då han uttalade orden och jag satt i extas när han sa att "They are really good people" och alla som jag pratade med i skolan verkade hålla med om det. Han berättade även att min värdmamma Julie skulle komma och hämta upp mig klockan 16.30 efter skolan så jag fick springa hem till mitt tillfälliga hem och packa ner allt. Givetvis så glömde jag min webbkamera men jag ska dit imorgon för att hämta den.

Min värdfamilj består alltså av Juli och Jay, de har tre barn, varav den yngsta är Ben och han är en sophmore på Lennox High School. De bor på Main Street i ett vackert stort hus som är ihopkopplat med deras begravningsbyrå som Jay och hans pappa äger. De är jättetrevliga och nämner ständigt hur synd de tycker om mig som fick bo under så dåliga omständigheter. Sedan så är de kristna och brinner för att hjälpa barn med svårigheter och funktionshinder så att de kan ha ett värdigt liv. Jag ska gå i kyrkan på söndagar och gå i en ungdomsgrupp tillsammans med Ben (min värdbror), Ben, Betsey, Michela, Katie - ja, alla från min Cross Country grupp så jag tvivlar på att vi kommer ha tråkigt.

Igår så åkte jag och några till från min organisation i USA, ISE, till Minneapolis/Saint Paul för att gå på Mall Of America och sedan se en professionell baseballmatch mellan The Twins och The Royals. Själva resan tog ca 4 timmar och vi satt uppdelade i tre minibussar och det var allt annat än bekvämt. Luften var extremt kvav och två killar från Serbien satt och sjung deras inhemska låtar i höga, men falska, toner. När vi väl kom till Mall Of America, som är det största köpscentrumet i Amerika, så hade vi bara 1 ½ timme på oss att vara där innan vi var tvungna att åka till baseballmatchen. Så jag och Medina, från Brasilien, sprang runt som galningar i de olika affärerna för att hitta något att köpa – och det enda jag lyckades med var ett vackert rosa fodrar till min iPod så att den inte ska slitas ut eftersom jag använder den dagligen. Vi åkte därefter till matchen, och jag hade oturen att hamna i bussen med en chaufför som körde fel, så istället för Twins stadium – så hamnade vi i downtown och lyckades se en stor del av Minneapolis. När vi kom till arenan efter 40 minuters felkörning så fick vi våra biljetter och kunde gå in. Det var en obeskrivlig känsla som jag fick när jag såg hur mycket människor det egentligen var och jag kände mig mycket liten. Det var kanske 35.000 människor som tittade på matchen i arenan och vid våra sitsplatser så sprang det killar som försökte sälja glass, öl, jordnötter – ja allt som man kan behöva för att njuta till max. Stämningen var verkligen grym och att se alla människor på läktarna göra ”vågen” är riktigt häftigt. Dock så var själva matchen intressant de första 10 minuterna, men efter att vi suttit i 3 timmar så blev det extremt tråkigt och vi ville åka tillbaka till Mall Of America som stängde klockan 22.00.

När vi kom till hotellet efter en ganska jobbig, men kul, dag så blev vi indelade i s.k. sovgrupper. Jag hamnade med 3 tjejer från Norge, Vietnam och Spanien – och de var mycket trevliga. Jag och Mia (hon från Norge) provade att snacka med varandra för att se hur mycket vi förstår och jag skrattade nästan så jag grät då hon nämnde att vi säger ”Ät inte gul snö” så roligt och härmade oss.
På söndagen så vaknade vi upp ganska tidigt, så jag och Mia bestämde oss för att gå ned till frukost buffén för att äta frukost. Eftersom det är buffé och gratis så gick vi efter mottot: ÄT ALLT. Så jag åt sammanlagt:
1. Våffla med sirap
2. 1 Ägg
3. 1 Bagel
4. Tallrik med mjölk och flingor
5. 2 glas juice
6. 1 wienerbröd
7. 1 Äpple
Och sedan storknade jag..

Vi åkte sedan till The Outlet mall som låg ca 1 timme ifrån Mall of America och där köpte jag bland annat en tröja, en scarf och en lite finare tröja på Old Navy för sammanlagt 150 kr, vilket jag är mycket nöjd med.

På bilresan hem hamnade jag bredvid de två sjungande serberna och det slutade med att en av dem tog på sig min scarf och torterade mig genom att kittla mig. Det var extremt roligt, även om jag höll på att dö när de inte slutade kittla mig – utan fortsatte och fortsatte även fast jag hade ramlat ner på golvet av skratt. Men efter att jag slog till dem vardera i huvudet så tror jag de fattade vad ”STOP IT” betyder.

Min värdmamma hämtade mig när vi kom fram vid Sioux Falls och nu så väntar jag på att vi ska åka dit igen för att äta pizza.

7 Comments:

  1. Anonym said...
    Jätteroligt att du har kommit till nya familjen nu, hoppas dom är snälla :D Ha det bra!
    Anonym said...
    Äntligen!! Skönt att allting har löst sig för dig nu. Hur går det med XC:n? Fortsätt skriva på din blog..
    Jättekul att följa den. :D
    Anonym said...
    vad kul att du kommit till en ny värdfamilj, och toppen att du trivs! det skulle verkligen vara jätteroligt om du kunde lägga upp lite bilder på ditt nya hus, ditt rum och din nya familj!

    Kram!
    Du har förresten en jättebra blogg. Uppdatera ofta!
    Anonym said...
    STACKARE! kristna o du måste gå i kyrkan? jag lider verkligen med dig! för övrigt verkar du ha superkul + att jag ÄLSKAR old navy:D va där varje dag (Y)
    Anonym said...
    Äh! Kristna gör väl inget så länge dem är snälla! och du kanske kan hitta det andliga inom dig under tiden du är där, dte återstår ju bara att se ;D! hoppas det blir bra nu och inga mer krångel iallafall! Amen.
    Ellinor said...
    Åhh, vad bra att du fick en bra värdfamilj tillslut:) och vad kul det verkar vara på matchen..jag blir riktigt avis:P
    Anonym said...
    vad skönt att du har kommit till en permanent familj, som dessutom är bra! :D kristen? :'o men whatever 8D det står du ut med ;D
    hare bra! :D

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.