Spännande höst

I och med att vinter kommer allt närmre så börjar temperaturen här sjunka och det påminner nästan allt för starkt om Sveriges höst. I morse när jag vaknade så var det ca 4 grader Celsius och skolan var knappt uppvärmd, så jag har gått omkring huttrande hela dagen. Förhoppningsvis så värmer de upp skolan imorgon, för vissa lärare klagade också på att det var allt för kallt!

Eftersom det inte finns överdrivet många träd där jag bor, så kan jag inte njuta av hösten fullt ut så som jag gör i Sverige. Men när vi åkte till Sioux Falls igår för att titta på filmen Fireproof så åkte vi igenom en mindre skog med härligt fluffiga träd i alla höstens färger och det var precis sådan natur som jag sett bilder på i de faktaböckerna jag slukat om USA. Nästa gång vi åker dit så ska jag ha kameran i högsta högg, för jag vill verkligen föreviga den amerikanska hösten.

Jag ser verkligen fram emot Halloween, har redan blivit inbjuden till Kelli den 1:a november då vi ska ha en filmkväll och jag misstänker att vi ska se någon skräckfilm. Sedan pratade jag med Kelsi under min Advanced Math klass och hon frågade mig om jag ville hänga med henne och fira Lucia, eftersom hennes mormor visst är från Sverige.

Det är Mid-Term nu, vilket innebär att halva terminen har gått(!) och vi har fått våra betyg:
U.S History: A
Creative Writing: A+
Drama: A+
Biology: A- (Konstig lärare)
Newswriting: A
Adv. Math: A
American Lit: A

Jag är ganska nöjd, med tanke på hur slapp jag är att träna inför prov osv. Det sjuka är att lärare här kan informera en om att man ska ha prov på 10 sidor ren fakta om två dagar, vilket är ganska omöjligt att klara av utan att spendera halva natten till att memorera alla onödiga saker. Känns som om man lär sig mycket mer i den svenska skolan då vi verkligen har tid att tänka över saker och då förstå sambanden, inte bara få fakta inprintat i skallen.

I förrgår lyckades jag även hitta SVENSKA PEPPARKAKOR i en liten affär här i Lennox. Det går knappt att beskriva hur lycklig jag är att hitta något svenskt här och jag stoppade i mig kakorna under samma dag. Julie (min värdmamma) tyckte att det var lite komiskt att de hette Annas pepparkakor...

Sedan så är alla spända i skolan över det uppkommande valet (upcoming election) och de flesta i min ålder håller stenhårt på Obama och anklagar McCain för att vara en simpel idiot. Dock så är min värdfamilj republikaner och de verkar inte se fram emot valet pga att Obama nu har övertaget. Jag har sett en del debatter på TV mellan presidentkandidaterna men de enda de tycks säga innan de svarar på frågorna är all statestik de har memorerat om varandra som kan vända folk against them. Känner igen mig lite ifrån det svenska valet, fast här är det mer extremare. Alla skämtar föresten om Sarah Palin här, lägger in en film från youtube nedan.

Undrar du något, eller har några frågor, mejla gärna: anna.nystrom91@hotmail.com

SAKNAR ER!



6 Comments:

  1. Anonym said...
    Kul att du hittade pepparkakor där :D är det enda svenska saken du har hittat? :) Ha det bra! :D
    Anonym said...
    Hej Anna! Jättekul att läsa din spännande, kreativa och personligt skrivna blogg och så klart roligt att se hur bra det går för dig. (Inte för att jag har tvivlat ;-).

    Fick tipset av din mamma idag, jag visste inte ens att du var utomlands. Ha det bra!

    Kram din gamla svensk-, tysk- och bildlärare/Lotta B
    Anonym said...
    Jävligt bra betyg!:D
    Ellinor said...
    det var minus hema hos mig för första gången idag på morgonen, och frost på alla hustak:)
    Anonym said...
    gud vad kul med lucia lr ! :D jag vill också va ensam svensk i usa :D På din födelsedag ska jag skicka mama scan's köttbullar osv.. till dig!? :D
    Anonym said...
    DINA BETYG! du är galen!
    saknar dej som as ska du veta!
    PUSS<3

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.