Inte en dans på rosor..

Jag har märkt att vi utbytesstudenter har en tendens att endast skriva om alla positiva upplevelser, och helt enkelt ignorera de dåliga. Jag tänker därför dela med mig av något som tyngt ner mig under den senaste tiden, dvs baksidan av att leva med värdsyskon.

Min värdbror och jag har nämligen samma kompisar, och eftersom det var han som introducerade mig till dem så anser han att de inte är mina vänner utan hans. Vi brukade alltid åka tillsammans till Simeon's hus och hänga med fem andra personer endast till Ben (min värdbror) började inse att jag blev alltför bra kompis med "hans vänner". Då för några veckor sedan som jag satt och sms:ade Mikayla och Ben frågade "Who are you texting?" och jag svarade Mikayla och han frågade surt Why?, som ett tecken på att jag inte alls har rätt att göra det.
Idag när vi hade Youth Group så informerade han alla om att vi skulle åka till Simeon's hus efteråt. Han pekade på personerna som kunde komma (i vårat kompisgäng): Du kan komma, du kan komma, och sen när han kom till mig så sa han: "Not you". Jag vet inte om det var ett skämt, men jag misstänker att han menade det eftersom jag fick åka hem med min andra värdbror. Jag förstår dock om han tycker det är jobbigt att jag klampar in och "tar" hans vänner, men det känns så sorligt att jag måste sluta umgås med dem eftersom Ben inte tycker det är lämpligt. Vi snackade även om hur det kommer bli när jag åker hem till Sverige under the youth group och alla konstaterade att det kommer bli sorgligt och ledsamt, medan Ben skrattade och sa att han längtar dit. Visserligen så är han världens mest skämtsamma typ så det är svårt att urskilja när han har elaka avsikter, eller helt enkelt vill lätta på stämningen. Dock så börjar jag tröttna på att höra hans elaka kommentarer, då han kallar mig "Stupid Swede", "Big dumb animal", "Idiot", härmar mig med en ful indisk accent varje gång jag säger något, han säger ofta "Oh my god Anna, get a life" eller "You really don't have a life". Allt gör mig så förbannad att jag har lust att säga något väldigt elakt tillbaka, men jag vill inte riskera att bli ovän med honom eftersom sannolikheten att umgås med mina andra vänner kommer att bli mycket låg. Ifall ni har några råd, dela med er!

Fick en fråga om hur många år ett "High School YEAR" innefattar, och som titeln lyder "Ett High School år" så handlar det bara om ett år, eller 10 månader.

9 Comments:

  1. Anonym said...
    Fy fan vilken jävla typ!:O prata med honom, i enrum o försök red ut det... säg att du snart åker hem och att du vill vara vän med både honom och ERA kompisar!:)
    Anonym said...
    hm jag skulle ha satt mig ner och berättat för honom att ud förstår att han tycker det är jobbigt att ud kommit hans vänner så nära, men att du är glad att han gav dig den möjligheten för attbåde han och era vänenr betyder mycket för dig. Säg att du snart kommer åka hem och att du vuill njuta av den sista tiden här så mycket som möjligt och säg att det sårar dig när han fäller sådana kommentarer. Om han inte lyssnar då så får ni sätta er ner hela familjen och diskutera detta, det är ju en ohållbar situation. Om han betér sig så, så kan de ju knappast ta emot någon mer utbytesstudent i framtiden.
    Anonym said...
    Fan vad jobbigt! Nånting måste du ju göra åt situationen, tyvärr har jag inget tips på vad just nu.. :/ Men som de andra sa, försök förklara för honom att du snart åker hem och att du vill njuta av de månader som är kvar med dina vänner. Jag menar, han får ju ändå ha dem för sig själv sen.. Jag förstår som det är jobbigt, men jag hoppas verkligen att det löser sig!
    Anonym said...
    Vad jobbigt det låter. Försök att prata med honom och förklara hur du känner så kanske han också han prata om hur han tycker. För som du skriver måste det vara riktigt jobbigt för han att hans kompisar föredrar dig, men du kommer ju inte vara kvar där för alltid, bara nån månad till. Hoppas att det går och att det löser sig!
    Anonym said...
    Hej! Det där med att ha problem med värdsyskon förstår jag precis. Jag känner igen mig i din situation. Det där med att man inte alltid känner sig önskad och att de längtar tills man åker hem tex. Och problemet med samma vänner..
    Anonym said...
    ligger något i det du säger..
    jag tenderar nog också till att bara skriva positivt.. dock mest för att ja inte vill hamna i något trubbel om ja skriver något negativt om något :S
    :(
    hoppas det löser sig!
    Anonym said...
    Jag tror att vi inte skriver om de negativa sakerna för att vi inte vill att föraldrar/vänner ska tro att man inte trivs.

    Jag känner att om jag börjar skriva alla dåliga saker så blir jag väldigt negativ och får mycket mer hemlängtan
    Anonym said...
    Men herregud vad störande han verkar, den dag du åker tycker jag att du ska smälla till honom på käften och säga "bara för att dina vänner gillar mig bättre"
    MOAHHAHAA, det skulle jag iaf göra ;)
    Anonym said...
    Jag känner också att många utbytesstudenter bara bloggar om bra saker. Att vara utbyetsstudent är en himla utmaning. Jag är en mix av känslor precis hela tiden.. Det går inte att förklara vad hemlängtan är förrän man upplever det tex.. Well, jag vet inte vad jag fick ut av att skriva det där, men bara så du vet så finns det andra utbytesstudenter i din situation, även om de inte involverar samma problem så känner jag igen känslan. Hoppas saker blir bättre!

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.