Trött...

Oj, nu står klockan på 23.39 och mina ögonlock känns onaturligt tunga. Uppdateringen från fredag (Sleep-over at Sabra's) och lördag (party with Mikki and Sim) kommer imorgon, nu måste jag sova - KYRKA TIDIGT IMORGON.

1. Är skolan lättare än i Sverige??

Ja, till en stor del. Skolan i USA är lätt pga att man aldrig behöver skriva fördjupande uppsatser i något ämne utan det hela handlar om att det ska gå så snabbt som möjligt. När jag pratar om hur mina uppsatser i Sverige kan vara alltifrån 10 till 20 sidor så tycker de flesta att jag är galen och att den svenska skolan låter alldeles för jobbig. Proven i USA är också lättare på det sättet att det främst handlar om multiple choice och endast några få frågor kräver ett litet längre svar s.k. Mini-Essays. Jag är även en utav de bästa i min årskurs, eftersom mitt GPA är över 4.0, och det har jag presterat utan att ha brytt mig alltför mycket om skolan.

2. Var det svårt att komma in i språket?
Ja, för mig tog det ett tag att komma in i språket och verkligen våga prata. Det kom som en chock när jag kom hit att jag verkligen var tvungen att sluta förlita mig på svenskan och använda engelskan istället och även om jag ansåg mig redan innan vara hyfsad så var det svårt att säga något annat än "yeah" och "ok" i början. Nu pladdrar jag på så mycket jag kan med mina kompisar och även om jag har en underton av min svenska accent så känns det som om jag kan använda engelska nästan lika bra som svenska.

3. Var det svårt att få vänner i skolan? Hur lång är skolan , när börjar man, när slutar man?
Ja, det var svårt att få nära vänner. Jag hade dock turen att bli vän med en annan utbytesstudent vid namn Marcella, men efter att hon åkte hem efter julen så tog jag modet till mig och började umgås med de vännerna jag har nu - vilket jag aldrig kommer att ångra. Det gäller verkligen att prata så mycket som möjligt och ta initiativet att fråga om du kan hänga med på deras aktiviteter. I dina och mina öron kanske det låter konstigt, men amerikanarna ser inget dåligt i att någon är framåt.

4. Vilket år går du? Ska du börja i din vanliga skola i Sverige igen när du kommer hem?
Jag går mitt junior year i Lennox High School, alltså grade 11. När jag kommer tillbaka till Sverige börjar jag mitt andra år på den naturvetenskapliga linjen, på min "vanliga skola".

5. Kommer du hoppa in i en lägre årskurs än du gick innan dit år i USA?
Nej, jag hoppar inte in i en lägre - jag börjar helt enkelt där jag slutade.

6. Vilken förening åkte du på ditt utbytesår med?
Explorius (www.explorius.se). Bra organisation, som har gett mig allt nödvändigt stöd. Dessvärre har deras sammarbetsorganisation en del brister.

7. ANNA!! :D jag saknar dig stumpan och när jag kollade på de första bilderna så tyckte jag det påminde på något sätt om när vi helt spontant gick på picknick mitt i natten i somras, minns du?
PAULINA, hur ska jag någonsin kunna glömma bort det? Spontan-picknicken var underbart kul! :D

8. Valde du stat dit vart du ville bo innan du åkte?
Nej, jag brydde mig mer om att få en bra värdfamilj än stat. Kanske ångrar det lite nu eftersom medeltemperaturen i South Dakota under vintern ligger säkert runt -20!

9. Jag undrar om hur långt innan du anmälde dig till ditt utbytesstudent år? Vad var det för frågor på intervjuen och blev du placerad i den staten du ville bli placerad? Fick man säga vilken stad/stat man ville bo i?
Ungefär två år sedan. Jag skrev ett långt inlägg om min intervju lite längre bak i min blogg..
De frågade mig bland annat om varför jag ville åka som utbytesstudent, vad för förväntingar jag hade etc - allt för att säkerställa att jag var mogen enough för att lämna allt jag håller kärt i Sverige för 10 månader. Nej, jag fick inte säga vilken stat jag ville bli placerad i - och jag valde inte stat heller.

10. Bästa tipset för att snabbt få nya vänner i det nya landet?
PRATA! TA INITIATIVET OCH HÄNG MED PÅ ALLT! Skaffa även en mobiltelefon och sms:a konstant, det är det bästa tipset för då kan du alltid fråga vad alla pysslar och "bjuda in dig själv".

11. hur är din konakt med din värdfamilj? hur ofta pratar du med familj och vänner i telefon?:)
Min kontakt med min värdfamilj är ganska dålig pga att jag inte trivs som förut. Dock så pratar jag en del med min värdmamma, men det är mest formellt. Jag pratar varje vecka med min familj över Skype / msn och jag har en webbkamera vilket gör det hela bättre. Jag försökte att endast prata med dem varannan vecka för att komma in i språket så bra som möjligt, men det gick inte alls. Jag pratar med mina kompisar, oftast Paulina <3 , på helgerna, kanske 1-2 gånger i månaden vilket fungerar jättebra.

2 Comments:

  1. Cecilia said...
    Tack! Kul att läsa alla svar :)
    Anonym said...
    Vilken bra blogg! Förstår varför Aftonbladet rekommenderar den :-D

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.