4 VECKOR KVAR!!

Nu är klockan 00.23 och jag kom för ca en timma sedan hem från Sioux Falls, där jag umgicks med några utav min värdbror Tylers vänner samt att vi gick och tittade på en teaterföreställning i Lincoln High School. Det hela var ganska kul, och jag lärde känna några nya galna amerikanare vars största intresse var musik samt att köra bil-race i Sioux Falls - vilket är ganska komiskt. Jag har kommit fram till att det är helt enkelt roligare att umgås med Tyler, på grund utav att han är lika gammal som jag, än vad det är att umgås med Ben (min yngre värdbror). Även om jag ibland irriterar mig på Tyler så är det nog han jag faktiskt pratar mest med, om alltifrån college-problem till hemlängtan. Känns ganska bra att man har någon i sin värdfamilj som det faktiskt går att prata med utan att det känns stelt eller konstigt.

Jag har precis räknat ut att det är exakt fyra veckor kvar tills jag sätter min fot på svensk mark igen, och det är med blandade känslor som jag tänker på det. Jag vill gärna åka hem och komma tillbaka till mitt liv i Sverige som så länge stått på pausknappen - men det känns som om något stöter emot. Det är så lätt att glömma att jag faktiskt har två liv, och att jag kommer lämna ett för alltid om fyra veckor, vilket låter ytterst skrämmande i mina öron. Jag kommer aldrig se vissa personer igen eftersom många beger sig av till olika universitet/colleges runt om i USA och det hela känns så overkligt. Dock så kommer jag förhoppningsvis att få träffa Mikayla nästa sommar i Tyskland, samt möjligtvis Amanda 2011, men inget är bestämt och jag är så rädd att jag kommer förlora kontakten med alla. Facebook kommer nog gå på högvarv när jag kommer hem och jag får helt enkelt ta initiativet för at hålla kontakten uppe.

Det kommer även hända en hel del under den sista tiden här i USA och jag tänkte göra upp ett litet schema för att redovisa vad som egentligen kommer hända i mitt liv!
25 April (Lördag) = PROM! Jag, Ben, Mikayla, Josh, Kelli och Dylan kommer troligtvis att gå tillsammans för att äta mat i Sioux Falls och sedan åka till balen.
27 April (Måndag) = Premiären för Vår-Pjäsen!
28 April (Tisdag) = Extra föreställning för Vår-Pjäsen!
30 April - 1 Maj = Jag åker till the Black Hills samt Mount Rushmore under fyra dagar med min organisation.
14 Maj = Sista dagen i skolan
16 Maj = Graduation
18 Maj = Jag lämnar Sioux Falls Airport klockan 11.00
19 Maj = Landar i Göteborg klockan 15.20

Från Lovisa: Du åker ju snart hem, kan du inte göra en lång lista på vad som varit bäst/sämst, roligast/tråkigast, vad man ska tänka på och vad man ska göra om man har hemlängtan o.s.v... Ah du fattar!

Bäst/Roligast

  • Att få gå på en Amerikansk High School! Inget går upp mot att få uppleva "a true High School Spirit". Alla aktiviteter som skolan ordnade har alltid varit roliga, samt Homecoming var något jag aldrig glömmer! GO LENNOX HIGH SCHOOL!
  • Få nya vänner. Även om det tog ca 5 månader att faktiskt hitta mina närmaste vänner så var det helt klart värt det.
  • Camp i New York City var helt klart en underbar upplevelse samt att jag fick många nya vänner i samma sits som jag.
  • Explorica's agerande när jag bytte värdfamilj, de stöttade mig och hjälpte till. Även fast min pappa gjorde större delen av jobbet..
  • State One Act Play som vi vann! Det är jättekul att hålla på med drama i skolan och man lär känna glada och utåtriktade personer.
  • Kyrkan. Även om jag inte anser mig över-religiös så har jag lärt känna en hel del roligt folk i kyrkan samt att det även serveras kakor på söndagarna. Haha...
  • Halloween i Sioux Falls var riktigt kul.
  • Jag lärde känna Marcella, utbytesstudenten från Brasilien och vi blev väll mer eller mindre bästa vänner under tiden hon var här.
  • SKYPE + Webbkamera!
  • Allt var så billigt under det första halvåret.
  • TREVLIGA AMERIKANARE!
  • Bra lärare, förutom en.
  • Skolan motsvarar vårt mellanstadie
  • Party med tjejkompisarna
  • Födelsedag med mina vänner.
  • Presidentvalet
  • Texting (SMS:A)
  • Folk är faktiskt miljömedvetna här i Lennox
Sämst/Tråkigast
  • Byte av värdfamilj
  • Min kontaktpersons ikompetens
  • Krångel med värdfamilj / dålig kommunikation
  • Hemlängtan
  • Dyr skolmat
  • Country Music
  • Dryg värdbror
  • Ensamhet
  • Rastlösthet
  • Cross Country (skadade knäet)
  • Julafton (värsta dagen i mitt liv...)
  • Nyårsafton
  • Födelsedag med min värdfamilj
  • Allt tjat om djävulen i kyrkan. BS om du frågar mig.
  • Alla här i USA tar bilen överallt, ganska irriterande.
Vad man ska tänka på om man har hemlängtan
Om jag har hemlängtan beror det på att jag inte är tillräckligt sysselsatt, så jag skulle nog rekomendera att du alltid engagerar dig i skolaktiviteter även om det kanske inte alls låter så roligt. Kanske kan du gå med i en bok-klubb, Cross Country, eller the Drama Club så att du har något att göra varje dag efter skolans slut. Jag kom ihåg att efter the One Act Play var över så hade jag hela februari utan skolaktiviteter och det var då min hemlängtan var som värst. Sedan drog vår pjäsen igång och allt känns redan bättre, även om det börjar dra ihop sig mot slutet.

Ett annat tips som faktiskt har ljust upp min dag är att ha en liten bok om Sverige till hands. Min faster som tidigare varit utbytesstudent i USA gav mig "Den lilla Sverige boken" i födelsedagspresent och den innehöll bland annat rolig fakta om hur typiska vi svenska är osv - vilket är jättekul att läsa om man är utomlands.

Annars så kan jag också tipsa att prata med dina föräldrar i Sverige när du har hemlängtan, för det brukar alltid lätta mitt hjärta. De flesta brukar rekomendera att inte prata med personer från hemlandet när det är tungt, eftersom det vanligtvis blir värre - men så har aldrig jag kännt.



3 Comments:

  1. Lovisa said...
    Vad tråkigt det låter att åka hem ;/

    JÄTTE BRA LISTA! Känner att jag kommer klara det här asbra nu =) Tack!
    Anonym said...
    skulle va jätte kul om du kunde svara på min fråga.. varför var julafton den sämsata dagen i ditt liv där borta? synd ;(
    Paulinahendrika said...
    Om inte skype hade funnits vet jag inte hur jag skulle ha klarat mig! Jag menar liksom, utan skype och msn så hade det verkligen varit en evighet utan ANNA <3 Nu har vi ju ändå pratat en hel del och vi vet det mesta båda två vad som har hänt både i sverige och i usa liksom :) JAG KOMMER GRÅTA NÄR JAG SER DIG!! <3

Post a Comment





Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.